נשארים קרוב לבית: משרדים להשכרה מחוץ לתל אביב הפכו למבוקשים בגלל הקורונה

הקורונה שינתה כמעט כל אספקט בחיי המשק הישראלי. גם בראיית העתיד של מרכזי התעסוקה, התרחשו תמורות בשנה האחרונה, שרק יכלו ויתעצמו עם השנים. יותר מרכזים שנבנים מחוץ לאזור גוש דן ומאפשרים תנאי עבודה או משרדים להשכרה בקרבת אזורי המגורים. מה צופן העתיד לעולם הבנייה המסחרית? ועולם התעסוקה בישראל?

משרדים להשכרה

תחילתו של השינוי – עוד לפני הקורונה

עוד לפני תקופת הקורונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הציגה נתונים מאוד מעניינים על עולם הנדל"ן המסחרי בישראל. בין השנים 2017 ל 2019 נתונים שהתקבלו בלשכה הראו על קצב גידול גבוה יחסית בתהליכי בנייה בערים שאינן נמצאות במרכז גוש דן. חולון ופתח תקווה למשל, בנו מעל לחצי מיליון מ"ר של נדל"ן לשימוש בתחום התעסוקה והמסחר. היציאה מאזור מרכז תל אביב היא יציאה הדרגתית, אבל בולטת שהפתיעה את השחקנים הגדולים ביותר בשוק. נתניה, אבן יהודה, והוד השרון. גם הן הפכו להיות ערים שמשקיעות בהקמת אזורי תעשיה ומרכזי תעסוקה. יש לכך סיבות רבות מאוד, שקשורות גם לנושאים של היצע וביקוש וגם לחשיבה על העתיד. וכל זאת עוד לפני שנכנסה מגפת הקורונה לחיינו וטרפה את הקלפים מחדש.

מדוע המגפה מעודדת פנייה לשירותי משרדים להשכרה?

במהלך חודש מרץ 2020 המשק הישראלי, והעולם כולו נאלצו באבחה אחת להתרגל למציאות חדשה. כאשר מרבית העובדים נשלחו לעבודה מרחוק או לחופשה, נוצר זעזוע בכל הנוגע לשירותי משרדים להשכרה. בחודשים הראשונים מנהלי החברות המתינו לראות האם יהיו התפתחויות. אבל לאחר מכן, נוצרה הבנה שיש צורך למצוא משרדים להשכרה בתל אביב ומחוץ לה. כי המצב לא יישאר ככה לנצח. ועדיין, למרות שיש חשיבות לעבודה מתוך משרד בעיניים של מנהלים, הקורונה כן יצרה שינוי תפיסתי. עובדים במשק הבינו שהדבר החשוב להם ביותר הוא הנוחות. וגם אם הם לא יעבדו מהבית, העדיפות היא לעבוד קרוב לבית. ה"בילוי" בפקקים הוא נטל והזמן האבוד, בא על חשבון חיי המשפחה. כל עולם התעסוקה, גילה בתקופת הקורונה את המשאב החשוב והמתכלה ביותר – הזמן. ועכשיו, כולם רוצים ליצור לוחות זמנים שמפיקים תועלת רבה יותר.

מה צופה העתיד למתחמי העבודה בישראל?

אם במשך שנים ארוכות משרדים להשכרה בתל אביב היו נכס הנחשק ביותר. וגם את השינוי היום נמצאת בשיאה. מרכזי תעסוקה בחיפה ובהרצליה הפכו להיות המרכזיים שבהם חברות גלובאליות בוחרות לפתוח משרדים. הנגישות התחבורתית של אזורים אלו היא גבוהה. ומעבר לכך היא גם מאפשרת נסיעה נגד כיוון הפקקים במהלך שעות העומס בכבישים. היציאה מאזורי הביקוש משפיעה גם על עלויות השכירות נקודה אצל חברות גדולות ההשפעה היא מינורית. אבל בעולם שבו יש דרישה למצוא משרדים להשכרה בגדלים של 25-100 מ"ר, חברות קטנות מצליחות למצוא את מקומן בשוק. עלויות האחזקה מאפשרות תנאי עבודה יוקרתיים. וכך חברות הזנק מצליחות לייצר תנאי עבודה יוקרתיים במיקומים מנצחים לטובת ההתפתחות שלהם. העתיד של עולם התעסוקה בישראל יצא מתחומי מדינת תל אביב. והוא מתרחב בקצב הולך וגדל לכל רחבי הארץ. חברות שישכלו לעשות את השינוי היום, ייצרו תנאים מעולים לעובדים. ובהתאמה יצליחו להרחיב את הפעילות העסקית שלהן.