מה זה חלל עבודה משותף? מהם היתרונות והחסרונות

כולם כבר שמעו על WeWork ועל הקונספט של חלל עבודה משותף. אך מי שעדיין לא ביקר בחלל עבודה, לא יודע מה זה באמת ומהם היתרונות והחסרונות של חללים משותפים לעומת לחפש משרד להשכרה ולהתחיל הכל מאפס. המאמר הבא יעשה סדר ויסביר על כל היתרונות והחסרונות של חלל עבודה משותף.

עבודה מתוך משרד היא משאת נפשם של רבים מאנשי העסקים, היזמים והפרילנסרים. למרות שיש כאלו שאוהבים לעבוד מהבית, הרוב מסכימים שעבודה ממשרד משפרת את הפרודוקטיביות ומעלה את העסק לגבהים חדשים. הקונספט של חלל עבודה משותף מוכר כבר בארץ, אך עדיין רבים לא יודעים מה באמת מציעים חללי עבודה משותפים ומהם היתרונות שלהם.

היתרונות של חלל עבודה משותף לעומת משרד עצמאי

קודם כל, כמובן, שורת המחיר משחקת תפקיד חשוב בהצלחת חללי העבודה המשותפים. התפיסה היא משרדים להשכרה במחיר זול או עמדות אופן ספייס במחיר שכל עסק חדש יכול להרשות לעצמו, בטח לעומת עבודה רציפה בבתי קפה. המחיר הזול הוא יתרון גם לחברות גדולות, שלא מעוניינות להשקיע במשרד באופן עצמאי.

אחרי המחיר בא היתרון הנוסף: הכל כלול. הקונספט של חללי עבודה משותפים העתיק למשרדים את שיטת הכל כלול. בחשבונית אחת מקבלים את כל השירותים שמשרד צריך ולפעמים גם מה שהוא לא צריך: מזכירות, תאי דואר, מטבח מאובזר עם כל מה שצריך, חדר ישיבות להשכרה, שירותי ניקיון, אינטרנט חופשי ואפילו בונוסים כמו מקלחות וחדר כושר. בחלק נכבד מהמקומות יש גם מדיניות ידידותית לכלבים, כך שאפשר להביא את החבר על 4 ליום עבודה. הכל, כאמור, בחשבונית אחת שמוכרת למס הכנסה כהוצאה מוכרת.
המשרדים באים בגדלים שונים ואפשר למצוא בקלות משרד שיתאים לעסק שלך ולכמות העובדים שבו.

בתמונה: מתחם העבודה M-DOT מודיעין
בתמונה: אופן ספייס במתחם ריג'ס ירושלים

החסרונות של חלל עבודה משותף לעומת הקמת משרד עצמאי

לכל דבר יש גם חיסרון. אמנם קשה למצוא כאלו בתחום חללי עבודה משותפים אך החיסרון הבולט הוא פרטיות חלקית. החללים מחולקים בזכוכית שקופה, כך שלפעמים רואים את העובדים האחרים, בטח כשעוברים במסדרון. בחלק מהמקומות האקוסטיקה לא משהו, ואם מישהו מדבר חזק מידיי, בהחלט אפשר לשמוע אותו.

חיסרון נוסף הוא היעדר היכולת להשפיע על עיצוב המשרד, בדברים כמו צבע וריהוט, שכן משרדים להשכרה בחללי עבודה משותפים מגיעים כבר מרוהטים ומוכנים לעבודה. אם חשוב לך מגע אישי במשרד שלך, אולי עדיף לך להקים משרד מאפס, למרות כל ההוצאות הכרוכות בכך.
בנוסף, בעמדות האופן ספייס הפרטיות בכלל לא קיימת והאווירה מזכירה יותר עבודה מבתי קפה. כך שאם הפסקת לעבוד בבתי קפה בגלל הרעש, כנראה שעמדות אופן ספייס לא מתאימות לך.

לסיכום, כמו בכל דבר גם בתחום חללי עבודה משותפים יש יתרונות וחסרונות. רשימת היתרונות ארוכה אך ישנם גם כמה חסרונות שצריך לתת עליהם את הדעת, כמו האקוסטיקה בחלק מהמקומות והיעדר היכולת להשפיע על עיצוב המקום והרעש בעמדות אופן ספייס. כך שההחלטה אם לקחת משרד פרטי בחלל עבודה משותף צריכה לכלול את כל היתרונות והחסרונות של המקום.